fredag 15 mars 2013

Projekt

Ett projekt som pågått ett tag här hemma är städa-ur-förrådet-så-att-vi-får-plats-med-grejer-och-kan-fixa-iordning-barnrum. Det är ett slags kedjereaktion skulle man kunna säga. Först måste förrådet röjas, så att vi kan flytta saker dit från garderoben, så att grejer från Lilla A:s blivande rum kan flytta in i garderoben. 

I samma projekt ingår en mängd delprojekt, såsom byta-gardiner-så-att-det-blir-mörkt-i-sovrummet-och-barnet-sover-länge-på-morgonen, samt sortera-och-föra-kläder-till-Röda-Korset, och gå-igenom-kartonger-med-gamla-prylar.

Det är inte så lätt att hinna med dessa projekt, då en stor del av dagarna går åt till att roa tremånadersbebis, alternativt bära omkring på tremånadersbebis, och det är bara en viss del av sorteringen som går att utföra med en hand, och gardinupphängning som regel kräver minst två, ibland fyra händer och fötter.

Hur som helst har vårt sovrum nu utrustats med mörka sammetsgardiner i vackraste bordellstil, medan Lilla A:s blivande rum sakta håller på tömmas på prylar för att kunna målas om och sedan fyllas med andra prylar, av mer barnaktig karaktär.

Att genomgången av gamla kartonger har tagit sin lilla tid kan jag dock inte enbart skylla på Lilla A. Jag har nämligen gjort en hel del fynd, som fångade min uppmärksamhet. Jag hittade bl a en mängd uppsatshäften från lågstadiet, och har skrattat högt och länge när jag läst igenom dem. Ni kanske får ett smakprov här tids nog, det känns som om omvärlden borde få ta del av berättelserna om tjuven Snorre Snabbfinger, och deckaren Kitty och de gröna damaskerna. Det märks att jag gillade att skriva redan då.

Lilla A provar hoppgungan i dörren till sitt blivande rum. Öppen planlösning medför dåligt med dörrposter att hänga gungor i, så det blir att välja mellan sovrumsdörr eller toalettdörr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar