tisdag 9 april 2013

Hemma igen

Nu är vi hemma från Jukkasjärvi. Lilla A reser omkring som om hon aldrig gjort annat, vilket är väldigt skönt för hennes föräldrar. Att resa med skrikiga barn verkar jobbigt, och jag är själv en förespråkare av barnfria avdelningar på flyg och hotell utan skrikiga ungar när man vill koppla av på semestern.

Men nuförtiden är jag ju en av dem, d v s föräldrarna som envisas med att resa med sina barn, och då känns det väldigt bra att Lilla A är tyst och nöjd för det mesta.

I Jukkasjärvi bor en av mina bästa vänner med familj, och det är synd och skam att det ska ligga 120 mil bort, och att endast dyra flygbolag flyger dit. Tåg tar 17 timmar och kostar lika mycket som flyget. Bil känns inte ens som ett alternativ. Men man kan ju vända på det och säga som F som bor där; "Uppsala är en trevlig stad, det är synd att den ska ligga så avsides bara".

Ni får lite fler bilder från pulkaåkning, skoteråkning, pimpelfiske och Icehotel.


Lilla A åker snowracer. S skrattade åt mej när jag sa rattkälke, men så hette det i Finland när jag var barn, för ca 100 år sedan.


Sovande barn i skoterkälken

S kör skoter

Nöjd sambo och hund, grinigt barn

Isfiske. En massa stora laxar drog vi upp. Vi fick knappt plats med dem när vi skulle åka hem. Not.

Lilla A är röd om kinder och näsa


Icehotel

Imorgon ska Lilla A och jag till BVC. Undrar vad disktriktssköterskan säger om hennes rödrosiga kinder - att det ser hälsosamt ut eller att man faktiskt ska skydda små bebisar mot solen. Vi försökte, men hon blev rätt solbränd trots solskydd, skyddsglasögon och att vi försökte vända henne så att hon hamnade i skuggan. Vårsolen är stark mot snön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar