söndag 6 oktober 2013

Sunday, bloody sunday

Söndag betyder visningar. Idag blev det tre. En ointressant, en halvintressant och en intressant. Nu ska vi fundera lite, kanske flytta in mentalt igen, och någon gång i veckan bestämma oss för om vi vill vara med i budgivning. Den ångesten.

Förutom att umgås med mäklare och snoka runt i andra människors bostäder har jag sovit halva dagen, vilket jag är mycket tacksam gentemot S för. Jag höll nämligen på att avlida i morse när Lilla A drog igång vid klockan 03.30.  Efter det blev det inte mycket sömn, eftersom hon vägrade ligga i sin egen säng. S jobbade natt och kom hem och löste av mej vid 09.30.

Innan 03.30 blev det inte heller så värst mycket sovande, men det kan jag inte beskylla Lilla A för, snarare Christian Grey och hans 50 nyanser (Femtio nyanser av honom). Nästa vecka har vi bokcirkelträff, så jag håller på tar mej igenom den just nu, och har inte riktigt bestämt mej för vad jag tycker om den ännu.

Å ena sidan irriterar jag mej på språket och den klyschiga historien (ung, vacker, oerfaren och osäker kvinna träffar äldre, snygg, rik och manipulativ man. Hon skräms av honom, men samtidigt njuter hon av det, och hoppas kunna bota honom med sin kärlek), å andra sidan kan jag inte sluta läsa. Själva historien är underordnad sexbeskrivningarna, men samtidigt är det en väldigt fängslande verklighetsflykt.

Jag läser vidare, och lämnar mitt slutgiltiga omdöme efter bokcirkelträffen. Här skriver Simona Ahrnstedt, svensk romanceförfattare, om boken, om kritiken och om kvinnors rätt att få fantisera om vad man vill. För det är ju just det det är. Fantasier. Och läs Simonas böcker för den delen. Jag, som helst läser om avkopplande mord och elände, sträckläste, till min överraskning. Det är något med romance.

Annat man kan göra på en söndag är klä om stolsdynor och handla på Willys. Som exempel bara.




4 kommentarer:

  1. Läste den på engelska i förhoppning att språket skulle ge den mer rättvisa, men blev inte alls imponerad. Jag tror jag är lite för cynisk för att ta den till mitt hjärta. Dock vill jag gärna läsa även de två andra böckerna för att få veta hur det går, har bara inte tagit tag i det ännu. Sköljer just nu kärleksslisket ur hjärnan med Sven Hassels serie om hans soldatliv i Tyskland under 2:a världskriget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde inte hålla mej, utan läste recensioner ;-) Dessutom är tydligen ett av kriterierna för att få kallas "romance" att det ska vara lyckligt slut. Så jag antar att vi kan pusta ut och slappna av när vi har tagit oss igenom alla tre, för det blir förmodligen så där bra som det aldrig blir på riktigt (vem är cynisk nu?).

      Radera
  2. Har inte läst 50 shades, men har läst Ramonas första bok. Positivt överraskad!

    Det där med att göra morgon vid 3:30 är jag allt för van vid. VARFÖR ska de upp då? Som värst är när M varit borta 1-2v. Då sover barnet extra dåligt och ingen avlöser... Hatar det. Nu är det slut på hans resor, för snart tar han över hemmavid.

    Hoppas det blir något med det intressanta objektet (?!).

    Annagranstrom.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch ja, tidiga morgnar (nätter) är fruktansvärt. Jag lever på att kunna sova igen när S är hemma, för oftast sover hon ganska korta stunder på dagen också. Hoppas verkligen att det blir bättre tills jag börjar jobba, annars blir det tungt.
      Skönt att ha mannen hemma! Och jag hoppas också att det blir något med det intressanta objektet, för nu har min hjärna börjat flytta in igen...

      Radera