fredag 14 februari 2014

Skyltdocka

Det mycket hjärtan och mysstatusar på sociala medier idag. Bitterfittan i mej kan inte låta bli att irriteras en gnutta över det behov att skylta med sin lycka som folk återigen uppvisar. Missförstå mej inte - jag missunnar ingen att uppvakta, uppvaktas, fira eller uppmärksamma sitt hjärtas kärlek, men ibland känns hela grejen med den här offentliga "skyltningen" av ens lycka mer som ett behov av att få visa upp hur bra man har det. 

Nu råkar jag veta att verkligheten faktiskt inte är så bra som den ser ut alla gånger. Surprise. Det tror jag nog att alla vet. Men det kan ändå skära i hjärtat att läsa hur "alla andra" myser, blir bjudna på romantisk middag, får kärleksförklaringar och choklad av sina älskade om man är den som av olika anledningar inte får det. 

Jag vet inte riktigt vad min poäng är. Alla lägger upp vad de vill, det är återigen upp till mej att läsa och irriteras, eller inte läsa och leva lyckligt ovetande. 

Jag själv hör just idag till en av de där äckligt lyckliga. Inte för att jag har fått någon romantisk middag eller rosor (vi åt korv), utan för att jag förmånen att dela mitt liv med en fantastiskt man med ett mycket stort hjärta. Han får mej att känna mej älskad och må bra. 

Livet är inte hallonbåtar och glass varje dag, men vi har alla hjärtans dagar alla dagar ändå. Ganska ofta är det riktigt tungt och jävligt, andra dagar är det fantastiskt underbart. Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att uppskatta varann de andra 364 dagarna också, inte bara idag, när kalendern säger åt oss att göra det. 

I mitt kära hemland Finland heter den här dagen också "vändagen", vilket jag egentligen tycker bättre om. Det är minst lika viktigt att vi uppskattar våra vänner som den vi är kära i, för vad vore egentligen livet utan vänner?

Idag, på alla hjärtans dag, har jag glädjen att få umgås med min älskade familj, min käraste lilla dotter och några av mina allra bästa vänner som är på besök över helgen. Och jag får också skylta med min lycka här på bloggen. 

En annan "skyltning" som cirkulerar på nätet för närvarande är utmaningen där man sveper en öl och utmanar sina vänner att göra samma sak. För den som orkar rekommenderar jag länken nedan. 

Jag har växt upp med alkoholens negativa biverkningar lite närmare än jag önskat, och tycker den här killens inlägg känns som det vettigaste jag läst på Facebook på länge. Bitterfittan har talat. 

https://www.facebook.com/photo.php?v=10202076163958650

3 kommentarer:

  1. Jag skriver mysstatusen här istället för på FB. Här kommer den: myser med bästa fruppy❤️❤️❤️🌹🌹😘

    SvaraRadera
  2. Åååh vilket bra inlägg! Håller med dig till 100%. Ville bara spy på allt gulligull som fanns i FB-flödet häromdagen (och kunde inte heller hålla mig från en bitterfittestatus). Precis som du skriver, inte för att jag inte unnar folk lycka utan för att det är så uppenbart äckel-päckel- puttinuttigt bara för att det är alla hjärtans dag.
    Sen håller jag även med dig om att ölutmaningen är bland det löjligaste som cirkulerat på nätet. Vuxna människor som sveper öl framför en kamera och dessutom kräver ett flak av dem som inte av olika orsaker vill göra detsamma. Blä för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den! Tänkte faktiskt på dej när jag skrev det här inlägget ;-) Kram

      Radera