onsdag 11 juni 2014

Roten till det onda

Vad betyder egentligen "att dansa efter någon annans pipa"? Jag fick höra det, som en anklagelse, häromdagen. Inte att jag gjorde det, men att någon dansade efter min.

För det första har jag ingen pipa som jag brukar spela i. För det andra är det ganska sällan min make dansar för mej, och för det tredje blev jag jäkligt sårad. Min man och jag diskuterar, bollar, ältar, funderar, analyserar och får även professionell hjälp med detta. Jag älskar min man, just för att han är en godhjärtad person, som ställer upp för andra. Ibland ställer han upp så mycket så att han glömmer bort sig själv. Och jag älskar honom just för att vi kan diskutera och fundera tillsammans.

Att han skulle vara min nickedocka som är oförmögen att fatta egna beslut, att sätta ner foten när situationen har gått alldeles för långt, och han känner att han måste, som de säger på flyget, "ta på sig syrgasmasken själv innan man kan hjälpa andra", känns väldigt orättvist.

Dessutom är det tydligen, enligt uppgift, jag som sitter där bakom, i kulisserna, och drar i marionett-trådarna och sufflerar vad han ska säga. Jag, roten till det onda.

Jag ska nog gå gräva ner mej någonstans, tror jag.


1 kommentar:

  1. Jag tror någon annan borde gräva ner sig. Personen som borde skaffa en spade kanske inte tycker den egna pipan orsakar tillräckligt mycket dansande? /A

    SvaraRadera