onsdag 9 juli 2014

Så fantastiskt med barn (illamåendeframkallande inlägg, jag vet)

Nu är Lilla A och jag hemma på tumanhand. Pappan har åkt iväg på midnattssolsrallyt i Västerås på något slags blandning av rekreation och arbete. Han ska sitta i en räddningsbil i över 30 graders värme med larmställ på sig. Inte särskilt avkopplande i mina öron, men rallybiten låter rolig.

Jag och det lilla trollet ska alltså hänga hemma. Idag tror jag vi undviker solen ett tag, hon har redan fått några timmar, och igår hade jag lite ångest när jag såg hur trött och påverkad hon var på kvällen. Idag har hon värmeutslag trots att hon har spenderat en hel del tid i badbaljan på altanen.

Det här blir ett sådant där trist inlägg när jag hyllar föräldraskapet, men det är verkligen häftigt att se hur hon växer och utvecklas. För ca 2 månader sedan var hon på 1½-års kontroll, och imponerade stort med sin språkutveckling. Normalt (om man nu kan kalla något som gäller barn normalt) kan 1½-åringar ca 8-10 ord. Jag räknade då ut att Lilla A talade omkring 80 ord. Och efter det har språkutvecklingen formligen exploderat.

Nu pratar hon oavbrutet, och jag blir varje dag förvånad över vilka ord hon kan. Hon sätter ibland ihop meningar med 4 ord; "jag vill också ha". Annars är det mest använda ordet "bajs". Just nu pratar vi också mycket om båtar och att bada. Att åka båt förra veckan var tydligen mycket spännande, och att bada är ju det vi mest gör på dagarna för tillfället.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar