måndag 11 maj 2015

Bruna fingrar

Första sommaren i huset, d v s förra sommaren, var jag lite positivt överraskad över att den lilla trädgården på baksidan var så uppvuxen och lummig, precis det jag gillar. 

Nu, snart ett år senare, börjar jag undra om jag kanske har förstört allt av lummigheten i och med mina ihärdiga försök att fixa till den, trots lummigheten, rätt så slitna och risiga trädgården. Jag har gått loss med sekatör och spade och nu betvivlar jag verkligen att jag har gröna fingrar. 

För vare försök till förbättring är resultatet snarast en försämring. Där det förut i allafall var en fläckvis grön gräsmatta är det nu lerig, brun jord, och där det växte buskar, om än spretiga, risiga och glesa, är det nu också mest lerig, brun jord. 

Istället för rabatt med smultron har vi en plätt med lerig, brun jord, och rabatten nedanför altanen är också ersatt av lerig, brun jord. 

Jag sätter min tillit till naturens växtkraft, och att den ska rädda det jag har ställt till med. Annars får jag väl köpa gräsmatta på rulle och täcka över allt elände. 

Hälsn. Bruna fingrar




De här bilderna visar bara baksidan av huset. På framsidan har vi iallafall lite bättre odds för att få något att växa, eftersom det brukar vara soligt och varmt där. 

Trots detta är den lilla, lilla gräsplätten numera (ja, ni gissade rätt) brun och lerig. Vårt fåfänga försök att tillföra skönhet och villaidyllgenom att plantera ett äppelträd häromdagen överskuggas nu av att trädet står omgivet av lerig, brun jord. Ungefär resten av den lilla forna gräsplätten på framsidan är täckt av en förskönande fiberduk, vilket nästan ger ett bättre helhetsintryck än synen innan övertäckningen. 

På framsidan kan jag iallafall skylla en del av eländet på att bergvärmeborrningen och grävningen för fiberinstallation hade en betydande påverkan på grönheten, men ska jag vara ärlig, så undrar jag om det hade sett bättre ut om det hade varit jag själv som gjort försök till "förbättringar". 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar